Τρίτη 9 Ιουνίου 2015

Η διαρκής εφημερία της ποίησης στα blogs


Αν με ρωτούσαν «ποιο είναι το μυστικό της μακροζωίας σας;», θα απαντούσα πως είναι τα ποιήματα. Αν είμαι ζωντανός, στα εξήντα μου, το οφείλω αποκλειστικά στα ποιήματα. Πολλές φορές σκέφτηκα να θέσω τέρμα στη ζωή μου, αλλά στάθηκα τυχερός, κάθε φορά έτυχε να πέσω πάνω σε ένα ποίημα, αντί να πέσω απ’ το μπαλκόνι μου, και σ’ αυτό το ποίημα να χρωστάω κάθε φορά την μετέπειτα ζωή μου.

Αυτό το ποίημα το ονομάζω «εφημερεύον ποίημα», κι είναι πολύ καλό που τα ποιήματα εφημερεύουν και διανυκτερεύουν, σαν είδος επείγουσας ανάγκης, σαν τα φαρμακεία, ή το «100». Εν αγνοία τους κάποιος μπορεί να τα χρειάζεται ανά πάσα στιγμή, κι αυτά είναι εκεί και περιμένουν, άγρυπνα, όρθια, να προσφέρουν τις πρώτες βοήθειες στον τυχόντα αναγνώστη. Δεν είναι καθόλου εύκολα να κάνεις τον εφημερεύοντα. Οι εφημερίες σου είναι αίμα από το αίμα σου, και δεν πληρώνονται με τίποτα…Γι αυτό είναι λίγα τα ποιήματα που προσφέρονται για τέτοια χρήση, είναι τα ποιήματα που ξεχωρίζουν, μόνον όταν σου σώσουν (κυριολεκτικά) τη ζωή σου.
Έχοντας προσωπική πείρα από την ιαματική ιδιότητα της ποίησης, δεν δίστασα ποτέ να χαρίσω από την προσωπική μου βιβλιοθήκη, βιβλία και ποιήματα με την υποψία και μόνο πως η ζωή του συνομιλητή μου εξαρτιόταν από το συγκεκριμένο βιβλίο. Με την έλευση του διαδικτύου όλοι εμείς οι χρονίσαντες καταθλιπτικοί, οι υποτροπιάζοντες, οι πιστοί στη φαρμακευτική αγωγή, και οι καθ’ έξην διακόπτοντάς την, οι επίμονοι, οι εραστές της καταθλιπτικής διάθεσης και κατέχοντες αυτοκαταστροφική συμπεριφορά, βρήκαμε ένα άλλον τρόπο να συντηρούμε τη φλόγα της ζωής μέσα μας: την ποίηση των μπλογκς!
«Η ποίηση σήμερα» διοχετεύεται μέσω των ιστοσελίδων. Υπακούοντας στην ιαματική της ιδιότητα, σε μια αντιποιητική εποχή, βρήκε από μόνη της το μέσον για να έρθει να μας σώσει και πάλι. Δεν την ανακάλυψαν οι μπλόγκερς. Η ποίηση ήταν εκεί και τους περίμενε.
«Η ποίηση σήμερα» είναι ένα είδος εν αφθονία: το ξέρουμε πολύ καλά εμείς οι διαχειριστές ιστοσελίδων και ιστοτόπων. Ο έστω-τόπος για την ποίηση «ποιείν» αισθάνεται διαχειριστής μιας αφθονίας, ενός υπέρτατου αγαθού, το ποίημα που σώζει ζωές, γι αυτό εφημερεύει καθημερινά, επειδή ακριβώς δεν γνωρίζει ποιό ποίημα θα σώσει τη ζωή κάποιου, είναι ανοικτό σε όλα τα ποιήματα.
«Η ποίηση σήμερα» όπως διαμορφώνεται στο διαδίκτυο, είναι υπέρ της άμεσης έκφρασης των συναισθημάτων και κατά της πυκνότητας του νοήματος. Είναι μια ποίηση εξομολογητική και άμεση που ακολουθεί τον διασκελισμό του πληκτρολογίου. Εμείς οι παλιότεροι μπορούμε να καταλάβουμε αμέσως αν ένα ποίημα έχει γραφτεί στο χέρι ή στο πισί. Ο ρυθμός των πλήκτρων δίνει νέα χροιά στα ποιήματα: υποβάλει τον παρατακτικό λόγο και τη χαλαρότητα, την άμεση εκφορά της προφορικής ομιλίας με τις αιφνίδιες και ανέλπιδες κορυφώσεις της κουβέντας του καφενείου. Αν κρίνω από την επιτυχία που έχουν οι αναρτήσεις με ποιήματα του Τάσου Λειβαδίτη, θα τολμούσα να πω πως θα ήταν ένας υπέροχος μπλογκεράς, και κάθε ποστάρισμά του θα αποτελούσε γεγονός.
«Η ποίηση σήμερα» όπως διαμορφώνεται στα μπλογκς πλησιάζει όλως παραδόξως την επιταγή του Τσαρλ Μποντλέρ, «να βγάλει τη ψυχή της γυμνή». Το ακραίο και συνταρακτικό ποίημα, που δεν γράφηκε ακόμη εδώ και ενάμισι αιώνα, μπορεί να καιροφυλακτεί στο διαδίκτυο και να σας περιμένει.
Έως τότε, κι αν τύχει να γραφτεί ποτέ αυτό το ποίημα που θα εκθέτει την ψυχή μας γυμνή, όλοι εμείς που γράφουμε σήμερα, όπως και οι παλιότεροι, γράφουμε απλώς κάτω από τις επιταγές του τρισμέγιστου Τσαρλς Μποντλέρ.

Βιογραφικό Σωτήρης Παστάκας
Ο Σωτήρης Παστάκας (ποιητής, μεταφραστής, δοκιμιογράφος, εκδότης, ραδιοφωνικός παραγωγός, δάσκαλος βιωματικής γραφής, διεθνής αγκιτάτορας κλπ.κλπ) γεννήθηκε το 1954 στη Λάρισα όπου και ζει. Σπούδασε Ιατρική στη Ρώμη. Για 30 χρόνια εργάσθηκε ως ψυχίατρος στην Αθήνα. Το 2004 ίδρυσε την ηλεκτρονική επιθεώρηση ποιητικής τέχνης ΠΟΙΕΙΝ/ΠΟΙΕΙΝ και το 2013 τη ΘΡΑΚΑ ΜΚΕ (έντυπες και ψηφιακές εκδόσεις). Συνεργάζεται με διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά έντυπα και ηλεκτρονικά. Μέλος της συντακτικής ομάδας στο περιοδικό INTELLECTUM, με τα εβδομαδιαία «Σύνδρομα Καταδίωξης» και στην ηλεκτρονική Θράκα την Κυριακάτικη στήλη «Savoir-vivre για νέους λογοτέχνες». Από το 1978 συνεργάζεται και υπήρξε μέλος στη συντακτική επιτροπή των λογοτεχνικών περιοδικών «Το Δέντρο», «Πλανόδιον», «Αψέντι» και «Οροπέδιο» και ως εξωτερικός συνεργάτης στα περιοδικά «Μανδραγόρας», «Εμβόλιμο», «Παρέμβαση», «Εντευκτήριο», «Καταφύγιο», και το κυπριακό «Ακτή». Το 1994 εξελέγη μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων. Τον Σεπτέμβριο 2001 έτυχε υποτροφίας στο Hawthodern Castle (International Retreat for Writers) στο Εδιμβούργο. Τον Οκτώβριο 2006 συμμετείχε στη διεθνή συνάντηση ποιητών στο Σεράγεβο (5th International Poetry Meeting) και το 2011 στο Δέκατο και τελευταίο. Τον Ιούλιο 2007 συμμετείχε στο San Francisco International Poetry Festival, και μέχρι σήμερα έχει απαγγείλει ποιήματά του σε διάφορα άλλα ποιητικά φεστιβάλ (Izmir, Roma, Napoli, Siena, Cairo, Istanbul κλπ). Μεταξύ άλλων οραματίστηκε το 2013 το Πανθεσσαλικό Φεστιβάλ Ποίησης (που λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο την παγκόσμια Ημέρα Ποίησης στη Λάρισα) καθώς και τον ετήσιο κύκλο αυτογνωσίας των ποιητών (δώδεκα τον αριθμό) «Οι Ολύμπιοι στη Ραψάνη». Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί σε 11 γλώσσες: Τουρκικά, Ρουμανικά, Ουγγρικά, Σερβοκροατικά, Γερμανικά, Γαλλικά, Αγγλικά (Αγγλίας), Αγγλικά (Αμερικής), Ισπανικά και Ιταλικά. Έχει εκδώσει μεταφράσεις ιταλικής ποίησης, (Ταξίδι στην όμορφη χώρα, εδόσεις Οδός Πανός, 2011) δοκίμια (Εγκόλπιο του καλού αναγνώστη, εκδ. Ενδυμίων, 2010), θεατρικά (Η Μπάρα, με τη Χρύσα Αλεξίου, Θράκα, 2013) και 12 ποιητικές συλλογές. Η «Τριλογία (Χαμένο Κορμί, Συσσίτιο, Ροή Ρακής)», εκδόσεις Παρουσία, 2012, κυκλοφόρησε μόλις στις ΗΠΑ με τον τίτλο «Food Line» σε μετάφραση Άγγελου Σακκή και Τζακ Χίρσμαν. Τελευταία του ποιητική συλλογή «Τόποι τόπι» εκδόσεις biblioteque, 2014. Την Άνοιξη 2015 κυκλοφορούν οι ιστορίες του από το μαγαζάκι της Ψυχιατρικής «Ο Δρ. Ψ. και οι ασθενείς του, από τις εκδόσεις Μελάνι, ενώ ετοιμάζεται για τις εκδόσεις Θράκα μια «Εκλογή της νέας ελληνικής ποίησης» με ποιητές που γεννήθηκαν από το 1974 έως το 2000. Περισσότερα στο κάτωθι λινκ: http://www.poiein.gr/ouothnco-dhaooueao-aeianaoeeu
Πηγή: http://www.intellectum.org








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου